Digitaaliset pelimaailmat
Ensimmäiset digitaaliset pelimaailmat olivat jo ennen netin kulta-aikaa. Niitä olivat jo tavallaan VIC-20:n ja Commodore C64:n sanaseikkailut, jotka povasivat tulevien graafisten seikkailupelien tulevan valloittamaan ainakin osan pelaajista vapaa-ajan. Nykyään nämä digitaalisissa maailmoissa tapahtuvat seikkailut voivat viedä pelaajan, vaikka viikingiksi 1100-luvulle, tai avaruusmatkaajaksi jonnekin tulevaisuuteen. Voit pelata myös Kiinan keisaria, tai pelata koko toisen maailmansodan kaikki taistelut uusiksi, tai sitten voit vaan rakennelle kaikessa rauhassa täysin omia maailmojasi vaikkapa Second Lifen virtuaalimaailmassa tai kaikenikäisille pelaajille tarkoitetussa Minecraftissa, minne aikuiset pelaajat ovat rakentaneet kopioita jopa kokonaisista kaupungeista. Osa näistä seikkailupeleistä tarjoaa vain vapaa-ajan pelaamista, mutta sitten ovat pelit, jotka menevät ns. Esports-genreen, eli joita pelataan ihan kilpailullisesti ja jaossa voi olla jopa miljoonia euroja. Yksi tällaisista isoista koko maailman mittakaavassakin pelattavista peleistä on Activision Blizzardin World of Warcraft, joka on päässyt ihan elokuvaksikin saakka.
Henkilöhahmon kehittäminen
Miljoonia pelaajia kiehtoo peleissä etenkin oman pelihahmon kehittäminen. Pelihahmolle voidaan ostaa pelinsisäisiä tavaroita, ja jopa rakentaa oma talo, oma elämä pelin sisälle. Tällaisen kehitetyn pelihahmon kanssa pelaaja voi pelata vuosia, kehittäen pelaajahahmoa pelin rajoitusten mukaisesti. Pelistä riippuen hahmo voi olla ihminen, tai mitä hahmoja peli tarjoaakaan – digitaalisten pelien hahmoissa ei ole samaa rajoittuneisuutta kuin todellisuudessa, ja siksi ne ovatkin niin suosittuja. Oman hahmon kanssa voi taistella, vaikka lohikäärmeitä vastaan tai heittää loitsuja vastustajien pään menoksi. Monesti on myös siten, että tällaisia pelimaailmoja on myös vaikea jättää pelaamatta. Itse kirjoittaja on pelannut aikoinaan monia vuosia nimenomaan World of Warcraftia ihmistaistelijana aika tasosta 1 tasoon 90 saakka.
Kasinoiden kiehtovat maailmat
Siinä missä monet näistä isoista avoimen digitaalisen maailmojen peleistä ovat nimenomaan aikuisille suunnattuja, vielä enemmän aikuisille ovat rahapelit, joita pelaamiseen tarvitaan täysi-ikäisyys ja itseasiassa, jos haluaa pelata ammatikseen Esports pelejä, pitää silloinkin olla aikuinen – tämä koska useimmissa kansainvälisissä turnauksissa on sponsoroijana kansainvälinen vedonlyönti-ja kasino-operaattori. Kasino online pelit tulivat jo noin 30 vuotta sitten aikuisten rahapelaajien saataville, mutta niiden varsinainen läpimurto on tapahtunut vasta niiden kehityttyä paremmaksi kuin kivijalkakasinoiden tarjonta. Nykyään jo keskiverto nettikasino pystyy tarjoamaan pelaajille satoja, jollei tuhansia eri kolikkopelejä, joista niistäkin voi isoista jackpot peleistä voittaa suoraan omalle pankkitilille jopa miljoonia. Nämä automaattipelit eli kolikkopelit ovat olleet kasinoilla alusta alkaen, eikä se yksistään olisi riittänyt tarjoamaan nykyisen kaltaista pelimaailmaan – mutta sitten tulivat suoratoiston mahdollistamat livekasinopelit, ja kasino online kokemus nousi aivan uudelle tasolle.
Suoratoisto ja elokuvat
Televisio oli ennen lineaarinen laite – se siis tarkoittaa, että lähetyksiä tuli tiettyinä päivinä tiettyyn aikaan, ja ohjelmat nähdäkseen sinun oli oltava television ääressä sitä katsomassa. Vähitellen tekniikka antoi kuitenkin mahdollisuuden äänittää näitä ohjelmia, ja siten katsomisen aika alkoi vähitellen vaihtua. Kesti kuitenkin useamman vuosikymmenen, ennen kuin nykyinen suoratoiston valtakausi alkoi. Suoratoisto tuli nimittäin ryminällä oikeastaan 2010-luvuna aikana. Se tarjoaa katsojille mahdollisuuden katsoa lähestulkoon kaikkia ohjelmia ajasta ja paikasta riippumatta – ja jopa mobiililaitteilla. Tämä onkin johtanut siihen, että television katseleminen siitä suorasta lineaarisuudesta on muuttunut jokseenkin täydellisesti suoratoiston tarjoamiin mahdollisuuksiin. Eikä ole yksi tai kaksi tarinaa sosiaalisessa mediassa luettavissa, kun jotkut ovat katsoneet jonkun tietyn tv-sarjan koko kauden kerralla – eli parhaimmillaan uppoutunut kuvitteelliseen maailmaan jopa tunneiksi! Suoratoiston maailma on tuonut kaikille mahdollisuuden pikkurahalla päästä entistä useamman maan ohjelmistoihin käsiksi, ja valinnanvara tuntuu vain lisääntyvän eri suoratoistopalveluiden lisätessä palveluidensa laajuutta. Esimerkiksi NetFlix ja Amazon ovat lisäämässä pelaamisen omien suoratoistokanaviensa sisällöksi.
Kilpailullinen pelaaminen
Yksi digitaalisen pelimaailma muoto, jossa voi jopa ansaita, on kilpailullinen pelaaminen eli Esports. Esports tuli jo vuosia sitten, mutta vasta viime vuosina siitä on tullut kaikista nopeiten kasvava harrastus ympäri maailman. Se on jossain maissa ohittanut nuorten parissa jo jalkapallon, ja se tarkoittaa, että näiden teinien päästessä aikuisikään, ja taitojen riittäessä, on kilpailullinen pelaaminen jopa mahdollinen ammatti. Esports pelejä on jo maailmalla yli 50 peliä, joissa voi ansaita tarpeeksi elämiseen. Joissakin peleissä kuten Valorant, CS:GO, League of Legends, Dota2, Starcraft II ja PUBG voi voittaa jopa miljoonia vuodessa, ja parhaimmillaan miljoonia vain yhden turnauksen voitosta. Esimerkiksi PUBG ja Dota2 ovat käyttäneet erilaisia rahankeruu tapoja, joilla turnausten palkintosummat ovat nousseet miljoonin. Varsin monet tuhannet pelaajat ympäri maailmaa haluavat joku päivä nostaa Dota2 The Internationalin voiton kunniaksi ison palkintopytyn ilmaan, sillä se voi samalla tarkoittaa lähes 20 miljoonan dollarin voittopottia joukkueelle, ja silloin puhutaan yli kolmen miljoonan dollarin palkkiosta per pelaaja! Kilpailullinen pelaaminen ja Esports etsii vielä sitä todellista mahdollisuuttaan ja vaikka monet pelaajat ovat tienanneet hyvin – valitettavasti monet organisaatiot ja niihin sijoittaneet investoijat ovat vielä joutuneet katselemaan pääosin kuluja, ei tuloja. Mutta tulevaisuus on entistä digimpää ja kuten sanottua, vapaa-aikamme vain lisääntyy – joten on erittäin todennäköistä, että nämä nyt miljoonia menettävät investoijat tulevat saamaan sijoituksensa vielä moninkertaisesti takaisin, jopa nopealla aikataululla.
Virtuaaliset maailmat ja metaverse
Virtuaalisten maailmojen tarjoamat pakomahdollisuudet normaalista arjesta ovat melkoiset, ja moni onkin luonut itselleen oman avatarin jonnekin digitaaliseen paikkaan, ja monesti tämä avatar on kaikkea muuta, kuin mitä ihminen on todellisuudessa. Tulevaisuuden uusi internet 3.0 eli metaverse, metauniversumi tulee tarjoamaan entisestään uudenlaisia ja innovatiivisia tapoja olla ja toimia digitaalisessa maailmassa. Jo nyt voimme tehdä paljon asioita lähtemättä kotoamme, mutta toivotaan, ettei kaiken digitaalisuuden kehittyminen entisestään edesauta sitä, ettemme enää tapaisi toisiamme todellisuudessa. Virtuaalinen ja digitaalinen maailma tarjoavat pakopaikan todellisuudesta, mutta ne myös helposti tekevät meistä aivan erilaisia todellisessakin maailmassa, ja siksi on hyvä pitää omasta itsestä sekä omista sosiaalisista verkostoista huolta, vaikka oleilisikin virtuaalimaailmoissa päivittäin. Metaverse ei ole vielä tänään arkea kenellekään. Sen todellinen massojen saavuttaminen on vielä vuosien päässä, nimittäin nämä uudet kehitetyt 3D avatarit ja upeat metaversen mahdollisuudet vaativat tietoverkoilta sellaisia nopeuksia, joita ei ole saatavilla kuin paikallisesti. Onkin mahdollista, että näitä erilaisia metaverse hubeja, pelihuoneita, tai pelisaleja alkaa vähitellen avautua ympäri maailman, ja pääsemme kokemaan täysin uudenlaisen poistuminen tästä arjestamme – kokonaan uudenlaiseen virtuaaliseen todellisuuteen, missä voimme tehdä mitä vain, ja olla ketä vain.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenteissa on moderointi käytössä. Epäasiallisia kommentteja ei julkaista.